maandag 27 april 2020

Opdracht 7: speel het "3 of 4 op een rijspel" en het rekenspel met de bijtjes.

spel: 3 of 4 op een rij
In het bundeltje die jullie vorige week mochten ontvangen zit een raster met gele bijenraten op om het spel "3 of 4 op een rij" mee te spelen. Er zijn 2 bijhorende blaadjes met bijtjes : kleur de bijtjes op het ene blad geel en op het andere blad rood. Plak alles op een karton en knip de bijtjes uit. Zo heeft elke speler evenveel bijenkaartjes. Ook het raster kleef je best op een stevig karton of je kan het ook lamineren indien je over zo een apparaat beschikt. 

Nu kan het spel beginnen. Je mag elk om beurt een bijtje op het raster leggen. Wie het eerst 3 (of 4 naargelang je afspreekt) bijtjes in een rijtje kan leggen van boven naar onder of van onder naar boven of schuin (dit begrip leg je best nog eens goed uit door te tonen) , heeft een punt gescoord en mag de bijenkroon, die jullie al konden knutselen, opzetten.
Dan speel je verder en hopelijk kan de kroon heen en weer gaan. Je kan ook je score bijhouden door telkens één van je bijtjes in een potje te leggen telkens je geslaagd bent. Je kan verder spelen tot het raster helemaal vol ligt. Op het einde kan je dan zien wie het meeste keren 3 of 4 op een rijtje heeft gehaald. 

rekenspel
In bijlage van jullie mail vinden jullie blaadjes met bijtjes erop. Jullie kunnen deze best 2x printen om ze dan te kunnen gebruiken bij de rekenspelletjes die jullie met jullie kleuter kunnen doen. 
De uitleg komt ook al in het filmpje dat op de klasblog verschijnt.
Jullie hebben ook 2 dobbelstenen nodig : ene met stippen. De 6 telt niet mee. Bij 6 stippen mag je kind dus nog eens gooien. Dit omdat we max. tot aan 10 gaan rekenen. Op de tweede dobbelsteen kleef je 3x een - teken en 3x een + teken. 
Het is de bedoeling dat de kleuters het + plusteken, het - teken en het = is gelijk aan teken al leren kennen en dat ze eenvoudige sommen en aftrekkingen kunnen maken. Het is ook belangrijk dat ze zien, na tweemaal gooien met de dobbelsteen, waar ze het meeste en het minste bijtjes hebben liggen. Dit is vooral belangrijk wanneer ze een - minteken gooien omdat ze dan het meeste bijtjes in het eerste vakje moeten leggen en het minste bijtjes in het tweede vakje. Anders kunnen ze de aftrekking niet uitvoeren.  Dus ook deze begrippen moeten ze kennen, alsook het begrip : evenveel
De bijtjes die jullie reeds kregen voor het 3 op een rij spel kan je hierbij gebruiken. Dit zijn losse kaartjes en gemakkelijk te tellen en naast elkaar te leggen om te vergelijken.  
De kaartjes met aantal bijtjes erop (van 1 tot 10) kan je gebruiken bij het rekenspel om de uitkomst te leggen en je kan er tevens ook een memoryspel van maken maar dan kleef je ze best eerst op een stevig papier of karton zodat je kind er niet doorheen kan zien. Als de rekensommen met de losse bijtjes super goed lukken, kan je ook de kaartjes met het juiste aantal erop gebruiken. Dit is al een stapje moeilijker. Het is goed met getalbeelden bezig te zijn om zo op het zicht aantallen te leren herkennen. Natuurlijk mag je kind ook nog tellen met de vinger, aanwijzend tellen noemen we dit,  maar probeer toch al eens enkel met de de ogen het aantal te leren tellen. 
Er is tevens nog een rekenblaadje dat je samen met je kind kan oplossen. Gebruik hierbij gerust ook de losse bijtjes om tot de juiste oplossing te komen. Cijfers schrijf je best eens voor zodat je kleuter die na kan schrijven. Je kan uiteraard zelf nog heel veel sommen en aftrekking zelf bedenken met de losse bijtjes of ze zelf tekenen. Reken er maar op los. 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten